سد ورگیل
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، مدير عامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي
اظهار داشت: سد خاكي ورگيل در شهرستان سردشت با هدف تامين آب كشاورزي زمين هاي زراعي اين شهرستان با سرعت در حال ساخت است.
مهندس نقي کريمي افزود : براي ساخت اين سد تاکنون 23 ميليارد ريال هزينه شده است . وي ادامه داد : اين سد از نوع خاکي با هسته رسي بوده و20 متر ارتفاع دارد وبا 450 هزار متر مکعب ظرفيت در17 کيلومتري شمال شرق شهرستان سردشت در حال ساخت است.
وي اظهار کرد: براي اتمام عمليات اجرايي اين سد بيش از 20 ميليارد ريال اعتبار نياز است که در صورت تامين اعتبار در آينده نزديک شاهد بهره برداري از اين طرح خواهيم بود.
کريمي گفت: با بهره برداري از اين سد 700 هکتار از اراضي ديم منطقه با تنظيم 2 ميليون و300 هزار متر مکعب آب جاري تبديل به اراضي آبي شده وعلاوه بر اين زمينه پرورش آبزيان نيز در آب درياچه پشت اين سد فراهم مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، سد و نيروگاه برق آبي سردشت از نوع سنگريزه اي با هسته رسي است و با ارتفاع 123 متر بر روي رودخانه " کلاس " احداث مي شود.
با بهره برداري از اين سد علاوه بر ذخيره سازي 545 ميليون متر مکعب آب، سالانه 260 گيگا وات ساعت به ظرفيت توليد انرژي برق استان افزوده خواهد شد.
معاون عمراني استاندار آذربايجان غربي ، در آيين آغاز عمليات احداث اين سد گفت: اين سد با صرف دو هزار و 550 ميليارد ريال اعتبار ملي در مدت 60 ماه احداث مي شود .
محمد باقر دارياني با بيان اينکه آذربايجان غربي به عنوان دومين استان پر آب کشور از منابع آبي سرشاري برخوردار است، افزود: در چهار سال گذشته دولت براي برخورداري بهتر و بهره مندي مطلوب از اين ظرفيت ، سرمايه گذاري هاي کلاني را در صنعت آب و برق استان انجام داده است.
وي سد سردشت را بعد از سد بوکان دومين سد پر آب استان معرفي کرد و اظهار داشت: اين سد علاوه بر ذخيره سازي آب و زير پوشش قرار دادن 14 هزار هکتار از اراضي کشاورزي منطقه ، در اشتغالزايي و استقرار صنايع مرتبط با آبزي پروري و گردشگري در اين استان نقش بسزايي خواهد داشت.
وي روند سد سازي در استان را در سالهاي اخير بسيار مطلوب ارزيابي کرد و گفت : با اين شتابي که در بخش مهار آبهاي سطحي و سد سازي در استان شکل گرفته است به اهداف پيش بيني شده در برنامه چشم انداز توسعه آذربايجان غربي در حوزه آب خواهيم رسيد.
فرماندار شهرستان مرزي سردشت نيز گفت : احداث اين سد را از آرزوهاي ديرينه مردم منطقه بود که اين آرزوي مرزنشينان غيور سردشتي به برکت پيروزي انقلاب اسلامي و در زمان تصدي دولت نهم تحقق يافت.
خضر کاک درويشي ، سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف عمراني ؛ توليدي ، صنعتي و آموزشي را از اقدامات تاثير گذار دولت خدمتگزار در اين منطقه برشمرد و افزود: با اجراي چنين طرحهاي زيربنايي بزرگ روند توسعه و رشد شهرستان سردشت شتاب بيشتري خواهد گرفت.
امام جماعت سردشت هم در اين مراسم گفت: با انجام خدمات صورت گرفته در دولت نهم ديگر اين شهرستان منطقه محروم نخواهد بود.
ماموستاد سلام اميني افزود : با سرمايه گذاريهاي انجام گرفته در اين شهرستان و خدمات گسترده دولت در بخش عمران و احداث زيرساختهاي رفاهي و درماني ، محروميت از چهره منطقه رخت بربسته است

زندگی با امید زیباست